Fysiotherapie voor ouderen

Wat is fysiotherapie voor ouderen?

Bij het ouder worden, treden er een aantal veranderingen op in het menselijk lichaam, onder andere bij het bewegen. Bewegen wordt lastiger en het uitvoeren van activiteiten gaat moeilijker. De spierkracht, coördinatie en mobiliteit van de gewrichten nemen af, met als mogelijk gevolg pijnlijke spieren, stijfheid en problemen met dagelijkse bezigheden.

De fysiotherapeut voor ouderen heeft hier specifieke kennis van en houdt hier tijdens de behandeling dan ook rekening mee.

Veel voorkomende klachten:

• Verminderde algehele conditie
  • Pijn in gewrichten en spieren
  • Moeilijkheden met lopen
  • Problemen met alledaagse handelingen zoals opstaan, aankleden en traplopen
  • Minder spierkracht na een operatie, zoals een nieuwe heup of knie
  • Ziekte van Parkinson
  • Klachten na een herseninfarct
  • Artrose

Wat doen onze fysiotherapeuten voor ouderen?

Tijdens de behandeling wordt met name gekeken naar het functionele dagelijks leven. We kijken niet alleen naar bijvoorbeeld uw pijnlijke heup, we kijken ook naar activiteiten zoals lopen, staan, zitten en het uit bed komen.

De therapie is vooral gericht op het verbeteren van mobiliteit en zelfstandigheid. Ook wordt er gekeken naar het gebruik van hulpmiddelen zoals een rollator. Er is overleg met andere disciplines zoals de verzorgende en de huisarts.

De fysiotherapeut voor ouderen werkt aan de hand van speciale kennis over ouderen en de ziekten die veelal voorkomen bij ouderen. De therapie bestaat veelal uit oefentherapie. Naast oefentherapie voor de ouderen zelf, kan de fysiotherapeut voor ouderen ook gezinsleden of mantelzorgers adviseren en begeleiden. Hierbij geeft de therapeut van fysiotherapie Blokker inzicht in de toekomst en de behandeling. Tevens geeft de therapeut advies met betrekking tot de dagelijkse handelingen en eventuele hulpmiddelen.